Den 12 april 1810 fick Baltzar von Platen klartecken för att bygga en kanal som skulle förbinda Vättern med Vänern. Baltzar von Platen själv fick aldrig se kanalen färdig eftersom han avled 1829 och begravdes i Motala invid kanalen.
Platen vilar inte ensam i den cirka 70 kvm stora graven. Här finns flera familjemedlemmar och strax intill är även hans häst begravd. Gravplatsen är omgärdad med ett staket i smitt järn från Motala Verkstad. Bakom den tronar en drygt tre meter hög minnessten med orden "Platens Graf".
Utmed kanal i Motala, mellan Motala hamn och slusstrappan i Borenshult, löper dragvägar på bägge sidor, idag ett populärt promenadstråk och cykelväg, förr en viktig transportled.
Sin storhetstid hade kanalen ett halvsekel under den tidiga industrialismen i Sverige. Kanalen blev bestämmande för lokaliseringen av ett flertal industrier av vilka Motala Verkstad är en av de mest betydelsefulla.
Efter 1950 avtog den sista nyttotrafiken och endast turisttrafiken återstod. På senare år har kanalbolaget gjort stora satsningar på att återskapa den gamla kanalmiljön, och idag är kanalen ett av Sveriges mest värdefulla kulturhistoriska objekt. 2007 fick Göta Kanal flest röster i två olika omröstningar om Sveriges sju underverk.